ete1

ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΕΤΕ (1/9/2013)

Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις

ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ  ΕΤΕ (1/9/2013)

ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟ ΨΗΦΙΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ

 

· Στο Γενικό Λύκειο λείπει η τεχνολογική συνιστώσα, όπως και μαθήματα που συμβάλουν στην ανάπτυξη και την γενικότερη καλλιέργεια του νέου ανθρώπου (πολιτιστικής και καλλιτεχνικής παιδείας, μουσικής κλπ ). Δημιουργείται στην ουσία ένα εξεταστικό κέντρο, το οποίο καμία σχέση δεν έχει με την καλλιέργεια και τη γενική γνώση που έχει ανάγκη ο σημερινός άνθρωπος στην Ελληνική κοινωνία.

 

· Κατακερματίζεται η παροχή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αφού σημαντικό μέρος της θα παρέχεται εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, μάλιστα το μη τυπικό σύστημα φαίνεται ουσιαστικά ανεφάρμοστο, όσον αφορά τη δημόσια εκπαίδευση.Πρέπει η μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση να παρέχεται αποκλειστικά από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.

 

· Το νέο ΕΠΑΛ στην ουσία είναι τριετούς διάρκειας, αντίθετα με αυτά που γνωρίζαμε, από τις ως τώρα εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας, για ύπαρξη ενσωματωμένου στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα τετάρτου έτους. Αυτό σίγουρα καθιστά ανεπαρκή, χρονικά, την παροχή των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές έτσι ώστε αυτοί να είναι σε θέση να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά. Είναι διαφορετικά πράγματα η πρακτική άσκηση και η μαθητεία ( δεν είναι δυνατόν οι ώρες μαθητείας να προσμετρώνται ως ώρες θεωρητικής ή εργαστηριακής διδασκαλίας). Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με την  εμπλοκή  ΥΠΑΙΘ και ΟΑΕΔ.

 

· Ουσιαστικά υποβαθμίζεται η δυνατότητα των μαθητών του ΕΠΑΛ για πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, αφού δεν διδάσκονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο σχολείο και καταργείται η εξέταση σε μαθήματα της ειδικότητας.

 

· Όπως φάνηκε από τις ανακοινώσεις των φορέων και τη δημόσια διαβούλευση το ΣΝ έχει σημαντικά προβλήματα, τα οποία θα μειώνονταν σημαντικά αν το Υπουργείο είχε ως αρωγό μια Πανεπιστημιακή σχολή η οποία θα είχε ως αντικείμενο την Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση. Και αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την ΑΣΠΑΙΤΕ.  Η θέση – αίτημα της ΕΤΕ είναι :  Άμεσα ένταξη της ΑΣΠΑΙΤΕ στον Πανεπιστημιακό τομέα της Ανώτατης εκπαίδευσης.

 

· Είναι αδιανόητη η εμμονή του Υπουργού Παιδείας να ξεκινήσει τη λειτουργία του νέου αυτού συστήματος από το Σεπτέμβριο, με αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα που θα συνταχθούν πρόχειρα, ανύπαρκτα βιβλία και κυρίως  χωρίς δομή.

 

· Για τους παραπάνω λόγους, θέση μας είναι ότι το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί. Να συζητηθεί με όλους τους ενδιαφερόμενους, να υπάρξει σοβαρή προετοιμασία και να κατατεθεί αργότερα.


 

Παρά την αντίθεσή μας και την πρόταση να μην ψηφιστεί το ΣΝ τώρα, επειδή πιστεύουμε ότι είναι αδύνατον οι αδυναμίες του να διορθωθούν με μερικές τροποποιήσεις,  εφόσον η κυβέρνηση επιμείνει στην άμεση ψήφιση και εφαρμογή του νομοσχεδίου, πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνουν δεκτές τουλάχιστον οι παρακάτω προτάσεις μας.

Άρθρο 2:

– Στο Γενικό Λύκειο απαιτείται η εισαγωγή του μαθήματος του Τεχνικού Σχεδίου ως μάθημα επιλογής της Α τάξης διότι το Τεχνικό Σχέδιο αποτελεί μια διεθνή γλώσσα της τεχνολογίας.

– Επίσης στο ίδιο άρθρο είναι απαραίτητη  η επαναφορά του μαθήματος της Τεχνολογίας, ως δίωρο μάθημα του κοινού προγράμματος της Α τάξης.

– Τέλος με τη μετατροπή του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας της Β τάξης σε μονόωρο μάθημα, καταστρατηγείται απόλυτα η μεθοδολογία του μαθήματος. Σε μια ώρα δεν μπορεί να γίνει καμία συνθετική εργασία. Οπωσδήποτε να γίνει δίωρο μάθημα.

 

 

Άρθρο 5:

Είμαστε αντίθετοι με την ίδρυση Επαγγελματικών Πρότυπων Πειραματικών Λυκείων Μαθητείας από τον ΟΑΕΔ όπως αναφέρεται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού (σε αντίφαση με την παράγραφο 2 που ορίζει ότι Επαγγελματικά Λύκεια ιδρύονται αποκλειστικά από το ΥΠΑΙΘ).

 

 

Άρθρο 7:

Διαφωνούμε πλήρως με την εμπλοκή του ΟΑΕΔ στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν πρέπει να φύγει μέρος της τυπικής εκπαίδευσης από το ΥΠΑΙΘ.                                    Να θεσμοθετηθεί 4ο έτος με θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα και πρακτική άσκηση.

Άρθρο 8:

Λαμβάνοντας ως αφετηρία τις ειδικότητες που αναφέρονταν στο ΣΝ που έδωσε προς διαβούλευση το ΥΠΑΙΘ, προτείνουμε έχοντας ως βασικό κριτήριο την ισχύουσα νομοθεσία για την απόδοση άδειών άσκησης των αντίστοιχων επαγγελματικών δραστηριοτήτων τις παρακάτω ειδικότητες στην ομάδα προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών:

  Τομέας Πληροφορικής

1.     ΤεχνικόςΕφαρμογώνΠληροφορικής

2.     Τεχνικός Η/Υ

3.     Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού

Τομέας Μηχανολογίας

1.     Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών

2.     Τεχνικός Μηχανικός Θερμικών Εγκαταστάσεων & Μηχανικός Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

3.     Τεχνικός Εγκαταστάσεων ψύξης αερισμού και κλιματισμού

4.     Τεχνικός Οχημάτων

5.     Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης αεροσκαφών

Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού

1.     Τεχνικός Ηλεκτρονικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων & Υπολογιστικών Μονάδων

2.     Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων & Εγκαταστάσεων

3.     Τεχνικός Αυτοματισμού

4.     Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών

5.     Τεχνικός Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συστημάτων Οχημάτων

 

Τομέας Δομικών Έργων

  1. Τεχνικός Σχεδίασης Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής.

 

  1. Τεχνικός Κατασκευής και Ενεργειακής Αναβάθμισης Δομικών Έργων

 

Άρθρο 9:

Θέση μας είναι   ότι στην ομάδα προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών θα πρέπει να διδάσκονται αντιπροσωπευτικά μαθήματα από όλους τους τομείς.

Οι ώρες διδασκαλίας μαθημάτων ειδικότητας παραμένουν περιορισμένες σε σχέση με τις απαιτούμενες για την εκπαίδευση στην αντίστοιχη ειδικότητα. Να αυξηθούν με βάση τα διεθνή δεδομένα. Στο τέταρτο έτος οι μαθητές θα πρέπει να διδάσκονται θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα στα ΕΠΑΛ και τα εργαστηριακά κέντρα αντίστοιχα και η εκπαίδευσή τους να συμπληρώνεται με πρακτική άσκηση.

 

Άρθρο 12:                                                                                                                                      Στην παράγραφο 4 θα πρέπει να καθορισθεί θεσμικά ο ρόλος των επιστημονικών ενώσεων.

 

Άρθρο 13:

Στην παράγραφο 1 αναφέρεται ότι οι ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις των μαθητών των ΕΠΑΛ θα πραγματοποιούνται μετά την απόλυση του μαθητή από το Επαγγελματικό Λύκειο. Αυτό πιστεύουμε ότι θα είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί στην πράξη γιατί οι ενδοσχολικές εξετάσεις στα ΕΠΑΛ ξεκινάνε μετά την λήξη των πανελλαδικών εξετάσεων. Στην ίδια παράγραφο θα πρέπει να θεσμοθετηθούν συντελεστές βαρύτητας για τα εξεταζόμενα μαθήματα. Προτείνουμε να διατηρηθεί η αναλογία 30 / 70 μεταξύ των μαθημάτων γενικής παιδείας και ειδικότητας όπως ίσχυσε από ιδρύσεως των ΕΠΑΛ.

Στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου για τους μαθητές του ΕΠΑΛ θα πρέπει να εφαρμοστεί παρόμοια διάταξη με αυτή που προβλέπεται στο άρθρο 2 παράγραφος 6 για τους μαθητές του ΓΕΛ (να διδάσκονται εκτός ωρολογίου προγράμματος τα εξεταζόμενα μαθήματα που δεν διδάσκονται στο σχολείο τους).

 

Άρθρο 20:

Οι ειδικότητες επαγγελματικής κατάρτισης δεν απαιτούν τον ίδιο χρόνο φοίτησης, ο οποίος πρέπει να καθορίζεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις της αντίστοιχης επαγγελματικής δραστηριότητας π.χ. ενδεικτικά θεωρούμε υπερβολικό χρόνο φοίτησης τα τρία έτη για την ειδικότητα ¨Φορτοεκφορτωτές λιμένος και ξηράς¨ . Μερικές ειδικότητες επίσης δεν αντιστοιχούν στο αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών π.χ. Τεχνίτης μηχανικός μηχανημάτων έργων (ηλικία 15 ετών!)

Κάποιες ειδικότητες δεν πρέπει να βρίσκονται στις ΣΕΚ αλλά στα ΕΠΑΛ λόγω των γνωστικών απαιτήσεων που χρειάζονται π.χ. Τεχνίτης Ηλεκτρονικών Συσκευών, Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων κτλ.

Άλλες πάλι θα μπορούσαν να έχουν άλλη ονομασία π.χ. αντί  Τεχνίτης Έργων Πολιτικού Μηχανικού (Κτίστης κατασκευών -γύψου-σοβά – μόνωσης) προτείνεται ο Τίτλος Τεχνίτης Κατασκευών Δομικών Έργων (κτίστης- Κατασκευών Γύψου- Σοβά-Μόνωσης).

Απαιτείται πλήρης επανασχεδιασμός των ειδικοτήτων.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ

Στο κεφάλαιο αυτό θεσμοθετείται μια νέα διοικητική δομή, μη τυπικής εκπαίδευσης, υπερβολικά μεγάλη σε μέγεθος και φυσικά αντιοικονομική. Αντιφατικό όταν τα γραφεία τεχνικής εκπαίδευσης, με καθοριστική συμβολή στην λειτουργία της επαγγελματικής εκπαίδευσης, καταργήθηκαν για οικονομικούς λόγους.

 

Άρθρο 21:

Διαφωνούμε με τη λογική τα ΙΕΚ να υποκαθιστούν τη τυπική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Πρέπει να αναπροσανατολιστεί και να επανασχεδιαστεί ο ρόλος τους. Στο νομοσχέδιο αυτό φαίνεται η προχειρότητα σύνταξης του συγκεκριμένου άρθρου από την παράλογα υπερβολική διάρκεια σπουδών κάποιων ειδικοτήτων όπως επίσης και από την αφαίρεση – για άγνωστο λόγο –  του Τομέα  Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής.

Η ΕΤΕ προτείνει τη συνέχιση λειτουργίας των ΙΕΚ ως του μοναδικού φορέα παροχής μη τυπικής μεταλυκειακής επαγγελματικής κατάρτισης με ειδικότητες κυρίως εξειδίκευσης και διάρκεια σπουδών ανάλογα με την ειδικότητα (οι περισσότερες ειδικότητες από αυτές που αναφέρονται στο παρόν νομοσχέδιο δεν απαιτούν περισσότερα από δύο εξάμηνα φοίτησης).

 

Ενδεικτικά αναφέρουμε επιπλέον ειδικότητες (με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και έντονη επαγγελματική δραστηριότητα) που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σε αυτές:

 

ΤΟΜΕΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΦΩΤΕΙΝΩΝ ΕΠΙΓΡΑΦΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ Η/Υ  & ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΥ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΚΤΥΩΝ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ 

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ (G.I.S.)

 

ΤΟΜΕΑΣ ΔΟΜΙΚΩΝ ΈΡΓΩΝ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΟΜΙΚΩΝ ΈΡΓΩΝ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΔΗΡΟΥ

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ (G.I.S.)

Άρθρο 25:

Στο άρθρο αυτό γίνεται αναφορά για πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4 που δίνεται στους αποφοίτους της τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ, ενώ  δίνεται και δίπλωμα επιπέδου 4 στους αποφοίτους ΙΕΚ. Υπάρχει και ποια διαφορά μεταξύ αυτών των τίτλων; Να δοθούν τίτλοι νομοθετικά κατοχυρωμένοι.

Επίσης γίνεται αναφορά σε πτυχίο επιπέδου 3 για τους αποφοίτους ΣΕΚ, ενώ στο άρθρο 23 παράγραφος 3 γίνεται αναφορά για βεβαίωση επαγγελματικής κατάρτισης επιπέδου 2. (Αυτό δεν μπορεί να έχει νομική ισχύ)

Άρθρο 27:

Στην παράγραφο 14α γίνεται αναφορά για στελέχωση των ΣΕΚ με εκπαιδευτικό προσωπικό που θα μεταταγεί. Τι άραγε σημαίνει αυτό για την υπηρεσιακή κατάσταση αυτών των εκπαιδευτικών; Πιστεύουμε ότι η διαδικασία της ¨μετάταξης¨ πρέπει να αντικατασταθεί με τη διαδικασία της ¨διάθεσης¨.

Άρθρο 29:

 

Η πάγια θέση της ένωσής μας είναι ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ πρέπει να γίνει ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΙΔΡΥΜΑ.

 

Στην παράγραφο γ του άρθρου θα πρέπει να γίνει αναδιατύπωση ώστε να μπορεί ο απόφοιτος να δραστηριοποιηθεί σύμφωνα με το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών του  στην εκπαίδευση και κατάρτιση χωρίς περιορισμούς:

 

  ¨Το πτυχίο που χορηγούν τα Τμήματα Εκπαιδευτικών της ΑΣΠΑΙΤΕ αποτελεί τυπικό προσόν διορισμού που παρέχει το δικαίωμα διδασκαλίας ως διδακτικό και εργαστηριακό προσωπικό στην εκπαίδευση και στις δομές κατάρτισης και δια βίου μάθησης, …………………………………………….¨

 

Άρθρο 46:

Στο άρθρο αυτό δεν αναφέρεται τι θα γίνει με τις τάξεις του εσπερινού ΕΠΑΛ.

Επίσης προβλέπεται η ¨ένταξη¨ των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΣ σε κάποιο ΕΠΑΛ. Αυτή η διαδικασία δεν προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις. Προτείνουμε την μετατροπή όλων των ΕΠΑΣ σε ΕΠΑΛ.